۰

برنامه چین برای کنفرانس بین المللی اینترنت

تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۰
برنامه چین برای کنفرانس بین المللی اینترنت
برنامه چین برای کنفرانس بین المللی اینترنت

آی‌تی‌من- کنفرانس جهانی اینترنت چین (WIC)همه ساله برگزار می‌شود و هدف چین ترویج مدل حکمرانی اینترنت خود در فضای بین‌المللی است که به عنوان بخشی از تلاش پکن برایپیشبرد چشم‌انداز خود از فضای سایبری جهانی به مرور به ایجاد یک سازمان بین‌المللی منجر شده است.

کنفرانسی که همه ساله در ووژن برگزار می‌شود، بسیار کم اهمیت بوده است، زیرا حضور کارآفرینان فناوری چین در میان بررسی‌های نظارتی کم رنگ بوده‌اند.

اگرچه کنفرانس جهانی اینترنت چین لیستی از اعضایمؤسس این نهاد جدید منتشر نکرد، خبرگزاری شینهوا گزارش کرد که موسسین تعدادی از «بنگاه‌ها، سازمان‌ها، کسب‌وکار‌ها و افراد» از حدود بیست کشور هستند و ژوانگ‌رانگ‌ون مدیرسازمان فضای مجازی چین، مدیر کل این نهاد خواهد بود.
روز سه شنبه تشکیل این سازمان طی مراسمی ‌در پکن، به طور رسمی ‌اعلام شد. بر اساس بیانیه‌ای که سازمان جدیددر وبسایت خود منتشر کرد انتظار می‌رود در آینده میزباناجلاس‌ها و سمینارهای بیشتری باشد و موضوعات گسترده‌ایدر خصوص حکمرانی جهانی اینترنت را در عرصه‌های جهانیمطرح کند.

شین‌ جین ‌پینگ، رئیس جمهور چین در نامه‌ای ضمن تبریک برای ایجاد آن سازمان، این اقدام را برای تعمیقهمکاری‌های بین‌المللی در فضای سایبری مهم دانست و در ادامه بیان کرد: آینده‌ فضای سایبری را باید تمام کشورهایجهان به طور مشترک بسازند.

چین با کنترل شدید خود بر اینترنت معروف است که فایروال‌های قدرتمندش دسترسی مردم داخل کشور را به بسیاری از سرویس‌های خدمات‌رسانی خارجی از جمله، گوگل، فیس‌بوک و توییتر را مسدود کرده و همزمان تنظیم‌کنندگانچینی با قوانین سختگیرانه‌ خود برای شرکت‌های فناوریبزرگ داخلی، آن‌ها را محدود کرده و قدرتشان را به ابزارهایی در دست دولت تبدیل کرده‌اند.

کنفرانس سالانه‌ ووژن در سال‌های اخیر اهمیت زیادی نداشت، زیرا نظارت‌ها بر استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناوری کمتر بود. در کنفرانس سال گذشته، لی جون، بنیانگذار و مدیرعاملشیائومی‌و دانیل ژانگ‌یونگ، مدیر عامل هلدینگ گروه علی‌بابا، تعهد خود را به برنامه‌ «شکوفایی مشترک» و همچنینبه جامعه‌ چینی اعلام کردند.

مشارکت مدیران خارجی در این کنفرانس از زمان شیوعکووید -۱۹ کاهشی نسبی داشت. سال گذشته، تعداد انگشت‌شماری از مدیران خارجی از جمله، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل و کریستیانوآمون، مدیر عامل کوالکام، از طریق ویدئو کنفرانس سخرانیکردند. آخرین باری که مدیران خارجی به صورت فیزیکی در این کنفرانس حضور داشتند، مربوط به پنج سال گذشته است که گروهی از مدیران اجرایی اپل و گوگل حضور بهم آوردند.

مقامات چینی به دنبال «تعمیق همکاری بین‌المللی» در فضایسایبری هستند در عین حال روی «اکوسیستم اینترنتیخالص» تاکید دارند زیرا سیاست‌های پکن مبتنی بر ایجادیک محیط متمدن و سالم در فضای مجازی است و تمرکز کنفرانس روز جمعه در پکن نیز روی ایجاد «تمدن آنلاینچینی» بود، رویدادی یک روزه که موفقیت اخیرتنظیم‌کننده‌های اینترنت کشور چین را در گرو نظارت اطلاعاتیکه دولت آن را مضر و ناسالم می‌داند می‌دانست و آن را برایهمگان به نمایش گذاشت.

رئیس جمهور شی‌جین‌پینگ در بیانیه‌ای که در اینکنفرانس خوانده شد، حزب کمونیست چین، سازمان‌هایدولتی، پلتفرم‌های آنلاین، ارگان‌های اجتماعی و همچنین گروه عظیم کاربران اینترنت چین را به مشارکت در تضمین برنامه توسعه‌ متمدنانه و استفاده از اینترنت تشویق کرد.

توماس نونلیست، تحلیلگر ارشد در «Trivium China» گفت: «کنفرانس جهانی اینترنت چین از همان ابتدا در مورد ترویجدیدگاه این کشور در مورد حکمرانی اینترنت جهانی بوده است، اما این بار با تاکید بر همکاری و تبادل ارائه شده است.» نونلیست گفت که سازمان جدید احتمالاً تلاش خواهد کرد تا کشورهای بیشتری را در در مدل حکمرانی و نگاه به اینترنت با خود همراه کند و اعلامیه‌هایی را نیز در راستایترویج مدل اینترنتی خود ارائه خواهد کرد.
​​​​​​​
آخرین تلاش چین برای ترویج چشم‌انداز خود از اینترنتجهانی پس از آن صورت گرفت که ایالات متحده و ۵۵ کشور دیگر در اوایل سال جاری متعهد شدند که فضای اینترنت را در آینده مبتنی بر ارزش‌های دموکراتیک بسازند و هدف آن‌ها حفاظت از حقوق بشر ترویج جریان آزاد اطلاعات و حفاظت از حریم شخصی باشد و تمام این اقدامات همچنین برای مقابله با به زعم آنان «الگوی خطرناک و جدید» سیاست اینترنتیپکن، مسکو و دیگران نیز است.
 
مرجع : مهر
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۹۲۷۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما