۰

۶ ترفند برای استفاده کمتر از تلفن همراه

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۱۵
۶ ترفند برای استفاده کمتر از تلفن همراه
۶ ترفند برای استفاده کمتر از تلفن همراه

۱- از حالت فوکوس استفاده کنید
یکی از مهم‌ترین مواردی که در طی روز حواس شما را پرت می‌کند، صدای دریافت نوتیفیکیشن روی گوشی است که باعث می‌شود تا کنجکاو شوید و سری به موبایلتان بزنید. با هر صدای دینگ نوتیفیکیشن حواستان از کار پرت شده و همین موضوع باعث می‌شود تا زمان زیادی هدر رفته و طول بکشد تا دوباره روی کارتان متمرکز شوید. به همین دلیل هم یکی از اولین گام‌هایی که برای مدیریت و استفاده درست از موبایل باید بردارید این است که هر وقت نیاز دارید تا روی کاری متمرکز شوید، نوتیفیکیشن‌های گوشی را بی‌صدا کنید.

با این حال ممکن است دوست نداشته باشید که همیشه از حالت Do Not Disturb روی گوشی همراهتان استفاده کنید، زیرا استفاده از این حالت باعث می‌شود تا تماس‌های مهم و یا سایر نوتیفیکیشن‌های حائز اهمیت خود را از دست بدهید. در این مواقع استفاده از قابلیت «حالت فوکوس» گوشی بسیار مفید و مؤثر خواهد بود. حالت فوکوس یک قابلیت داخلی روی گوشی‌های آیفون و اندروید است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا برای مدت محدودی بتوانند نوتیفیکیشن‌های دریافتی از برنامه‌های خاص را مسدود کنند. به کمک این ویژگی شما می‌توانید انتخاب کنید که دوست دارید دریافت نوتیفیکیشن از کدام اپلیکیشن‌های گوشی برای مدت کوتاهی متوقف شود.

اگر از گوشی هوشمند با سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنید کافی است تا مسیر Settings > Digital Wellbeing and parental controls > Focus mode را در پیش گرفته و سپس این قابلیت را با توجه به نیاز خود شخصی‌سازی کنید. در صورتی‌که از گوشی آیفون استفاده می‌کنید برای دسترسی به حالت فوکوس باید ابتدا به تنظیمات گوشی مراجعه کرده و سپس روی گزینه Focus کلیک کنید تا بتوانید زمان‌بندی اپلیکیشن‌های مورد نظر را تنظیم کنید.

۲- اپلیکیشن‌ها را سازمان‌دهی کنید
مطمئناً برای شما هم پیش آمده که برای انجام یک کار خاص به سراغ موبایلتان بروید، اما حواستان پرت اپلیکیشن‌های دیگر شود! ممکن است هنوز متوجه نشده باشید، اما صفحه نمایش اصلی گوشی روی ارتباط شما با آن تأثیر به سزایی دارد چراکه اولین چیزی است که شما هنگام روشن کردن گوشی آن را مشاهده می‌کنید.

اپلیکیشن‌هایی که در صفحه اصلی نگه می‌دارید در واقع می‌توانند باعث شوند تا به عادت اسکرول بی‌هدف روی گوشی موبایلتان دچار شوید! به همین دلیل هم باید برنامه‌ها را به صورت هدفمند روی نمایشگر گوشی خود بچینید تا به شما در کاهش زمان استفاده از موبایل کمک کند.

یکی از روش‌هایی که می‌توانید از آن برای این کار کمک بگیرید این است که اپلیکیشن‌های گوشی خود را داخل پوشه‌های مجزا و مرتب مدیریت کنید. این کار حواس‌پرتی‌های ناشی از صفحه اصلی را کاهش داده و باعث می‌شود تا یک راست و بدون اتلاف وقت به سراغ برنامه مورد نظرتان بروید. در نگاه اول ممکن است که این کار خیلی مؤثر به نظر نرسد، اما تأثیر زیادی در استفاده مفید از گوشی دارد.

 ۳- فعال کردن حالت تک رنگ و حذف نوتیفیکیشن‌ها
نشان نوتیفیکیشن‌ها و آیکون‌های جذاب و رنگی برنامه‌ها جوری طراحی شده‌اند که در یک نگاه نظر شما را به خود جلب کرده و از نظر بصری خیره کننده باشند. هرچند که باید حواستان باشد که این آیکون‌ها و نشان‌ها می‌توانند حواستان را بسیار پرت کرده و شما را به استفاده بیشتر از گوشی وسوسه کنند. اگر رنگ‌های روشن برایتان خیره‌کننده و وسوسه‌انگیز هستند می‌توانید حالت تک رنگ یا Grayscale گوشی خود را فعال کنید.

حالت تک رنگ هم در گوشی‌های اندرویدی و هم در گوشی‌های آیفون به عنوان یک قابلیت داخلی قرار دارد و به کاربران این امکان را می‌دهد تا رنگ‌های خیلی پر رنگ را به تناژ‌های مختلف خاکستری رنگ تغییر دهند که این قضیه تأثیر به سزایی در جلب توجه آن‌ها خواهد داشت. برای فعال کردن این قابلیت روی گوشی‌های آیفون باید مسیر Settings > Accessibility > Display & Text Size را در پیش گرفته و سپس روی گزینه Color Filters کلیک کنید. از این قسمت Grayscale را انتخاب کنید. اگر گوشی اندرویدی دارید مسیر Settings > Accessibility > Visibility enhancements > Color adjustment > Grayscale را برای فعال کردن این قابلیت در پیش بگیرید.

 ۴- استفاده از وب‌سایت به جای اپلیکیشن
به کمک اپلیکیشن‌ها کاربران خیلی راحت‌تر می‌توانند به محتوای مورد نظر دسترسی داشته و یا وظایف خاص را روی گوشی خود اجرا کنید. با این حال باید توجه داشته باشید که این دسترسی راحت ممکن است منجر به استفاده زیاد از موبایل شود. بعد از این‌که نوتیفیکیشن‌های برنامه‌های خاص را از طریق روش بالا سفارشی‌سازی کردید می‌توانید برای استفاده از شبکه‌های مجازی به جای اپلیکیشن از نسخه تحت وب آن‌ها استفاده کنید تا در نهایت زمان کارکرد شما را کاهش دهد.

۵- از ساعت زنگ‌دار آنالوگ استفاده کنید
اگر عادت دارید که از موبایل به عنوان ساعت زنگ‌دار استفاده کنید، احتمالاً بعد از بیدار شدن چرخی هم در شبکه‌های اجتماعی خواهید زد! اما توصیه می‌کنیم بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب شبکه‌های مجازی خود را چک نکنید تا این کار به عادت تبدیل نشود.

بهترین کار این است که یک ساعت آنالوگ بخرید تا از همان ابتدای صبح به موبایل خود دسترسی نداشته باشید و تا حد ممکن بتوانید روز پربار و مفیدی را تجربه کنید. به علاوه با انجام این کار خواب بهتری را تجربه خواهید کرد چراکه نور آبی نمایشگر مستقیم با چشم‌هایتان در ارتباط نخواهد بود و در نهایت کیفیت استراحت شبانگاهتان را بهتر خواهد کرد.

 ۶- از زمان اضافی برای اوقات مفید استفاده کنید
زمانی که میزان استفاده از گوشی هوشمند خود را کاهش دادید، مسلماً زمان خیلی بیشتری در طول روز خواهید داشت. اما باید دقت کنید که داشتن زمان آزاد بیشتر می‌تواند مانند یک شمشیر دو لبه عمل کند؛ اگر در خصوص مدیریت این زمان اضافه توجه کافی به خرج ندهید خیلی زود متوجه می‌شوید که به جای وقت تلف کردن پای گوشی موبایل به فعالیت‌های غیر مفید دیگری مشغول شده‌اید!

به جای این‌که زمان آزاد ایجاد شده را هدر دهید از آن برای انجام یک کار مفید، مؤثر و بامعنا استفاده کنید. برای مثال یک کتاب بخوانید، روی یک پروژه جانبی کار کنید، یک زبان جدید یاد بگیرید و یا با خانواده و دوستانتان وقت بگذرانید.
مرجع : دیجی رو
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۹۴۸۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما