۰

دبیرخانه مشترک تشکل‌های همسو برای حل بحران اینترنت تشکیل می‌شود

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۵
دبیرخانه مشترک تشکل‌های همسو برای حل بحران اینترنت تشکیل می‌شود
دبیرخانه مشترک تشکل‌های همسو برای حل بحران اینترنت تشکیل می‌شود

آی‌تی‌من- در این نشست حسین اسلامی، رئیس هیأتمدیره این سازمان با تاکید بر درخواست ایستادگی برایدستیابی به اینترنت آزاد و رسیدگی عادلانه به پرونده بازداشتی‌های صنف در حوادث اخیر و تلاش برای اخذ حکم برائت آنها گفت: منظور از اینترنت آزاد، بازگشت به شهریور ماه سال جاری است و تاکنون این دو موضوع مورد اجماع اهالیصنف فناوری اطلاعات بوده است.

او با اشاره به مکاتبات و پیگیری‌های انجام شده با وزرا و مقامات مختلف افزود: به نظر می‌رسد اکنون هیچ کس حتی خود مسئولان دولتی از وضع موجود اینترنت دفاع نمی‌کنند. در عینحال کسی هم مسئولیت این موضوع را عهده‌دار نمی‌شود و خود را تصمیم‌گیر نمی‌داند.

اسلامی بیان کرد که در چهار ماه گذشته کسانی که علاقه‌مند به استفاده از واتس‌اپ هستند، همچنان از این پلتفرم استفاده می‌کنند و تنها دسترسی به آن برای آنها سخت‌تر شده است. او گفت: در این مدت هر کمکی که از دست ما برمی‌آمده برای کسب و کارها انجام داده‌ایم. مثلا اگر کسب و کاری نامه درخواست داده تا IP مرتبط با فعالیت‌های شرکتش باز شود، پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم. اما به این معنی نیستکه اینترنت یا وی‌پی‌ان طبقاتی را قبول داشته باشیم.

او با اشاره به احتمال اجرای حکم حبس مدیرعامل پلتفرم دیوارتاکید کرد: در هر مجموعه‌ اگر تخلفی صورت بگیرد مدیرانشباید پاسخگو باشند، اما رفتن به زندان خط قرمز ماست. اگر یکبار برای کسی این اتفاق بیفتد تکرارپذیر خواهد شد. بنابراین چنین احکامی‌برای ما قابل پذیرش نیست.

حسین ریاضی، رئیس هیأت مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران نیز با بیان اینکه هدف از ایجاد شبکه‌هایاجتماعی تسهیل ارتباطات بین‌المللی بوده است، گفت: اینارتباطات جهانی است که به توسعه کسب‌وکارها کمک می‌کند.

او افزود: اثر فیلترینگ اینستاگرام و اتس‌اپ بر کسب‌وکارهایکوچک و خانگی در نقاط دورافتاده بسیار قابل توجه است. ما اینترنت بدون فیلتر برای برخی از اشخاص را نمی‌پذیریم و خواستار توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال برای عموم مردم هستیم.

ریاضی ضربه به حیثیت کشور را آفت دیگری برشمرد که حاصل قطع ارتباطات بین‌المللی در ماه‌های گذشته بوده است.

در بخش دیگری از این نشست، شهاب جوانمردی، نایب‌رئیسکمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران در سخنانی به عدم ارتباط بخش خصوصی با مکانیسم‌هایتصمیم‌گیر در مورد اینترنت گفت: ما با نهادهایی که آمادگیگفت‌وگو داشته باشند روبه‌رو نیستیم و چون به اینترنت با نگاه امنیتی مواجه‌ایم، ارگان‌های دولتی تمایلی برای ورود به این موضوع ندارند. در حالیکه ما معتقدیم حوزه آی‌سی‌تی به قدری بالغ است که می‌تواند خودتنظیم‌گر باشد.

او راهکارهایی هم برای عبور از این وضعیت مطرح کرد: بایددر این زمینه به صورت ممتد اطلاع‌رسانی کنیم و یادآورشویم که خروج سرمایه انسانی و از بین رفتن اشتغال، علاوه بر آفت‌های اقتصادی آسیب‌های امنیتی برای کشور خواهد داشت. همچنین با محدودیت‌های اینترنتی حقوقی از تمامی‌شهروندان و کسب‌وکارها ضایع می‌شود. بنابراین باید از نظر حقوقی این موضوع را پیگیری کنیم و این مساله وظیفه ما به عنوان نمایندگان صنف است.

در ادامه فرزین فردیس، رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران گزارشی از اقدامات مشترک و اختصاصی اتاق با نهادهای حاکمیتی در جهت رفع محدودیت‌های اینترنتی ارائه داد.

مجتبی توانگر، رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورایاسلامی نیز وضعیت کنونی اینترنت در کشور را موقعیتیبحرانی خواند و ضمن تاکید بر همدلی در شرایط موجود بیان کرد: این جلسات باید به سمت ارائه راهکار برای کمک به وضع موجود و تدوین برنامه عملیاتی برای حل مشکلات منجرشود.

در ادامه این نشست و با همفکری حاضرین مقرر شد دبیرخانه مشترکی با تمامی‌تشکل‌های همسو برای ادامه پیگیری‌ها و مکاتبات با نهادهای دولتی در جهت حل بحران اینترنت ایجاد شود. همچنین توافق شد با نظارت ایندبیرخانه و همراهی نمایندگان همسو با بخش خصوصی در مجلس شورای اسلامی، اقدامات رسانه‌ای و حقوقی در اینزمینه تقویت شود.
کد مطلب : ۲۸۰۶۷۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين