۰
رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران:

معماری اینترنت ایران دچار مشکل است

تاریخ انتشار
شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰
معماری اینترنت ایران دچار مشکل است
معماری اینترنت ایران دچار مشکل است

آی‌تی‌من- رضا قربانی، عضو هیأت مدیره سازمان نصر تهران و رئیس کمیسیون فین‌تک در این باره می‌گوید: قبلا از اینترنت حرفه‌ای با اصطلاحات دیگری مانند «اینترنتطبقاتی»،«اینترنت ملی» و «شبکه ملی اطلاعات» یاد می‌شد. واقعیت این که اینترنت، اینترنت است و حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای، ملی و غیرملی، صیانت شده و نشده نداریم. ما برای اینترنت مورادی مانند سرعت دسترسی به شبکه یا برخیفاکتورهای دیگر را داریم. این گونه اصطلاحات ابداع شده، هیچ گونه مصداق بیرونی ندارند.

او معتقد است: منظور از اینترنت حرفه‌ای این است که ما اینترنت را فیلتر و محدود می‌کنیم؛ پس از آن برای برخی جاها این محدودیت‌ها را قائل نمی‌شویم. واقعیت این است که مسئله اصلی اینترنت امروز ایران اختلالات پیوسته‌ای است که در شبکه وجود دارد و بر این باورم با وجود این اختلالات پیوسته حتی اگر بخواهیم و یا یک منطقه را تعیین کنیم که در آنجا این اختلالات وجود نداشته باشد، این مسئله ممکن نیست. چرا؟ چون معماری و شبکه اینترنت کشور به دلیلدست‌کاری‌های پیوسته‌ای که در آن صورت می‌گیرد، به صورت مداوم دچار اختلال است.

قربانی می‌گوید که در حال حاضر معماری اینترنت کشور دچار مشکل است: آنها می‌خواهند دسترسی VPNها را محدود کنند، با این روشی که پیش می‌رود بر این باورم که ارائه اینترنتبدون محودیت در یک منطقه خاص امکان‌پذیر نیست. به عنوان مثال مدتی پیش سرورهای همه پیام رسان‌های ایرانی که تقریبا در یک نقطه متمرکز شده‌اند، به صورت همزمان و به دلیل قطعی برق از کار افتاد. در کجای دنیا اتفاق می‌افتد که همه پیام رسان‌ها را در یک جا متمرکز کنند که چنین اتفاقیبرای آنها بیفتد.

رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران تاکید می‌کند: این تصور که به برخی جاها اینترنت بدهیم، شدنی نیست؛چون همان گونه که عنوان شد اینترنت کشور دچار اختلال است و تا زمانی که رویکرد اصلی را تغییر ندهیم و دسترسی آزاد به اینترنت را فراهم نکنیم، این راه‌حل‌ها تنها اتلاف وقت است.

 
 
کد مطلب : ۲۸۱۱۱۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما