۰
نشست اکوسیستم فین‌تک ایران و تعامل اثربخش با نظام بانکی مطرح شد:

بانک مرکزی در زمینه فین‌تک‌ها کند عمل می‌کند

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۶
بانک مرکزی در زمینه فین‌تک‌ها کند عمل می‌کند
بانک مرکزی در زمینه فین‌تک‌ها کند عمل می‌کند

آی‌تی‌من- عضو هیات مدیره بانک قرض الحسنه مهر ایران در پنل اکوسیستم فین‌تک ایران و تعامل اثربخش با نظام بانکی ایران با اشاره به اینکه ادبیات ترنسفرمیشن در حال تغییر است، گفت: در حال سپری کردن بانکداری سنتی و رسیدن به بانکداری دیجیتال هستیم.

حمیدرضا توسلی ادامه داد: بانک‌ها خدمات خاص به مشتریانارائه می‌کنند و فین‌تک‌ها قرار است این نوع خدمات را متنوع کنند که رضایت بیشتری نیز حاصل شود.

وی بیان داشت: در نهایت باید ارزش بیشتری به دست بیاوریم که در ساختار قبلی بانک‌ها نبوده است. در حال حاضر، این مسیر در حال سپری شدن است، ولی ما به صورت همنوا این تغییرات را نداریم و فین‌تک‌ها که به صورت عاملی که می‌توانند در کنار بانک‌ها قرار بگیرند، نهایتا می‌توانند تاثیرگذار باشند.

وی تصریح کرد: فین‌تک‌ها ارزشی که بانک‌ها نیاز دارند تا به مشتریان خود بدهند را می‌توانند ارائه کنند.
 
تفاوت بین خدمات بانک‌ها و فین‌تک‌ها
محمد مهدی شریعتمدار فعال حوزه فین‌تک و مدیرعامل جیبیت با اشاره به اینکه مرز بین بانک و فین‌تک به ساختارها و فرایندهاباز می‌گردد، گفت: فین‌تک‌ها باید سریع‌تر خدمات ارائه کنند و حرفی برای گفتن داشته باشند تا با بانک‌ها متمایز شوند.

مدیرعامل شرکت آوا نیز بیان داشت: لذت بخش است که مردم فکر کنند بین خدمات گیری از بانک‌ها و فین‌تک‌ها تفاوتیوجود ندارد.

امین رضا ریاضتی افزود: وقتی مشتری بانکی برای کار و درآمد بعدی خود برنامه ریزی کرده، ممکن است فعالیت در بانک را به فین‌تک ترجیح بدهد. بنابراین اینکه فکر کنیم مردم بینبانک و فن تک یک نظر را دارند، درست نیست.

وی گفت: در حال حاضر بانک‌هایی در معاونت‌های آی تی به این بخش باور داشتند و خطر کردند و از مزایای آن نیز بهره مند شدند. شرکت آوا برای بانک ایران زمین است که برایمشتریان ماموریت‌هایی دارد و در عمل ثابت کردیم که سرویس‌های ویژه در اختیار مجموعه است.

وی افزود: در حال حاضر، دست و پای شرکت برای حضور در بازار باز است.

در ادامه این نشست مدیرعامل شرکت راهکار فناوری نوبان به مسئله رگولاتور اشاره و تصریح کرد: یکی از مشکلات رگولاتور محافظ کار بودن و کندی در کارها است و مشکل دیگر انجام امور از طریق شرکت‌های زیرمجموعه خود است.

امیرحسین راد گفت: من مسئله اصلی را در تنظیم گریرگولاتوری می‌بینم و تشکل‌ها و نهادهای صنفی نیز تا حد خوبی تلاش کردند که این چالش‌ها را حل و فصل کنند. با اینحال، پیشرفت مناسبی حاصل نشده است.

وی تاکید کرد: تصمیمات رگولاتور بسیار با ریسک پذیریپایین و کند اتخاذ می‌شود لذا در نتیجه کارها خیلی موفق نیست.
 
فین‌تک‌ها مذاکره کننده خوبی نیستند
همچنین رضا قربانی با اشاره به اینکه بانک‌ها مجوز دارند که بقیه ندارند و این مسئله باعث تمایز مردم و اعتماد به بانک‌هامی‌شود، گفت: بانک‌ها ۳ کار سپرده پذیری، پرداخت تسهیلات و پرداخت را انجام می‌دهند و تمام سیستم بانک‌ها در این فضا شکل گرفته است.

توسلی نیز در اظهاراتی عنوان کرد: وقتی فین‌تک‌ها تراستیشوند و اعتبار پیدا کنند در سطح بانک‌ها خواهند بود و مورد اعتماد قرار می‌گیرند. در حال حاضر، حوزه فین‌تک مذاکره کننده خوبی نیست ولی رگولاتور جایگاه خود را دارد و فین‌تک‌هاباید اقناع کنند که می‌توانند تراستی شوند.

عضو هیات مدیره بانک قرض الحسنه مهر ایران اظهار داشت: رگولاتور فضا را باز می‌کند تا فین‌تک‌ها بیایند تقویت شوند. وقتی می‌گوییم اکوسیستم یعنی یک تعامل سازنده و تکاملی در جریان است، ولی اگر ویژگی قرار گرفتن در اکوسیستم نباشد، حذف خواهد شد.

شریعتمدار؛ صاحبنظر حوزه فین‌تک در ادامه مباحث مطرح شده، به اعتماد مردم به بانک‌ها بیشتر از فین‌تک‌ها اشاره کرد و افزود: مرز بین بانک و فین‌تک یعنی اینکه آیا فین‌تک در نهایت می‌تواند بانک شود یا خیر؟ آیا فین‌تک‌های فعلی در حد بانک‌ها بلوغ دارند؟ پاسخ منفی است.

وی گفت: فین‌تک‌ها هنوز در حوزه مذاکره به نتیجه دلخواه نرسیدند و باید سند تنظیم گری روی میز باشد که دغدغه‌هایرگولاتور، مردم و کسب و کار رفع شود. در سال ۱۴۰۲ اگر تصمیمات شتاب زده گرفته نشود به نظر من بخش خصوصی با کمک قانونگذار به بلوغ رسیده‌اند تا اسناد مناسبی را ارائه کنند.

به گفته شریعتمدار، راه حل راضی کننده‌ای فعلا روی میزنیست تا همه طرفین را متقاعد کند.
مرجع : ستاد خبری همایش
کد مطلب : ۲۸۰۸۳۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما