۰

از انقلاب صنعتی تا هوش مصنوعی؛ کدام مشاغل جان سالم به در خواهند برد؟

تاریخ انتشار
شنبه ۴ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۸
از انقلاب صنعتی تا هوش مصنوعی؛ کدام مشاغل جان سالم به در خواهند برد؟
از انقلاب صنعتی تا هوش مصنوعی؛ کدام مشاغل جان سالم به در خواهند برد؟

آی‌تی‌من- بنا به گزارش گاردین، موانعی که در حال حاضر بر سر راه جایگزینی انسان و روبات‌ها یا همان هوش مصنوعی وجود دارد، صرفاً محدودیت‌های فعلی فناوریهستند که شامل ناتوانی این ابزارهای تکنولوژیک در اجرای طیف وسیعی از مهارت‌های شناختی و حرکتی انسان محور است. روبات‌ها در کارهای تکراریخوب هستند، حتی زمانی که این وظایف بسیارپیچیده می‌شوند و با خرد کردن داده‌های حجیم‌ترهمراه می‌شوند، اما آنها اغلب با شکل‌های ساده حرکات و تعاملات انسانی دست و پنجه نرم می‌کنند. اگر شغل شما شامل خلاقیت، قضاوت زیبایی‌شناختی، حرکت واقعاً روان یا برخورد با حساسیت‌های اجتماعی است، احتمالاً در حال حاضر با این اقدامات در امان هستید.

البته هنوز برای افرادی که با مردم سروکار دارند کار زیادی وجود خواهد داشت، اما کسب و کارهای مربوط به جمع آوری داده‌ها، پردازش اطلاعات و جست‌وجویسوابق اکنون با اطمینان بیشتری توسط ماشین‌هاانجام می‌شود. 

پزشکانی که از فناوری برای تشخیص سرطان استفاده می‌کنند، کم‌کم باید به فکر تقویت مهارت‌های دیگری هم باشند، از جمله راه‌های بهتر برای برقراری ارتباط با آنچه ماشین‌ها می‌گویند. همچنین متخصصان اخلاق بایدتصمیم بگیرند که آیا رابطه پزشک و ماشین مطابق انتظار پیش می‌رود یا خیر و در صورت بروز مشکل چه کاری انجام دهند. بنابراین به احتمال زیاد در عصر هوش مصنوعی، کمبود کار در بیمارستان‌ها وجود نخواهد داشت.

با نگاه به تاریخ متوجه می‌شویم که انقلاب صنعتیبسیاری از کارها را مختل کرد و کلی از شیوه‌هایزندگی را از بین برد یا تغییر داد. این گذار برایکسانی که مجبور بودند از یک حالت معیشتی به حالت دیگر تغییر کنند، تلخ بود. با این حال نتیجه نهاییمشاغل بیشتر بود، نه کمتر. کارخانه‌ها ماشین‌هایی را وارد کردند تا کارهایی را که انسان‌ها پیش از اینانجام می‌دادند یا هرگز نمی‌توانستند، انجام دهند، سریع‌تر و با اطمینان‌تر انجام دهند. در همان زمان، کارخانه‌ها محل‌هایی بودند برای بوجود آمدن مشاغل جدید که شامل انجام وظایفی بود که قبل از آمدن ماشین‌ها هرگز مورد نیاز نبودند.

این الگو بارها و بارها تکرار شده است. فناوری جدیدشکل‌های آشنای کار را تغییر می‌دهد و باعث اختلال شدید در زندگی انسان‌ها می‌شود. برای افرادی که شغل خود را از دست می‌دهند، فقط می‌توانیم بگوییم که به زودی راه‌های کاملاً جدید برای کسب درآمد به‌وجود می‌آید.
 
قرن ۲۱ متفاوت است؟
بسیاری از سازمان‌های بزرگ در مقایسه با همتایانخود در قرن بیستم، کارمندان نسبتا کمی‌دارند. تکثیرسریع شرکت‌های کوچک تر و با عمر کوتاه‌تر نیز به این معنی است که طول عمر آن چیزی نیست که قبلا تعریف می‌شد. در عصر استارت‌آپ‌ها، یافتن شغل، حتی شغلی با درآمد بالا، امنیت زیادی را تضمیننمی‌کند. کارها عمر کوتاه‌تری دارند و در نتیجه مشاغل بسیار پراکنده‌تر می‌شوند. تجربه‌های کاری به احتمال زیاد شامل مجموعه‌ای از تجربه‌ها در مشاغل مختلف است که برخی به ناچار همزمان انجام شده و می‌شوند. یک فرد ممکن است مشاغل زیادی داشته باشد، اما این شغل‌ها ارتباط زیادی با هم نداشته باشند.
 
بیایید خوش‌بین باشیم
ظرفیت مثبت انقلاب هوش مصنوعی بسیار زیاداست. سخت نیست که ببینیم این سیستم‌ها چگونه می‌توانند برای بهبود وضعیت انسان‌ها با رهایی ما از مشقت، نجات از بیماری، حمل و نقل ایمن به کار گرفته شوند. رشد فناوری و هوش مصنوعی دستاوردی را به ما نوید می‌دهند که تا همین اواخر غیرممکن به نظر می‌رسید: طول عمر صدها سال. همه موارد بعید به نظر می‌رسد، اما با توجه به سرعت پیشرفت فعلی، چه کسیمی‌تواند بگوید، آنها اشتباه می‌کنند؟
مرجع : ايرنا
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۶۲۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما