۰
زاکربرگ بی‌خیال، سرمایه‌گذاران خوشحال

فیس‌بوک 5 میلیارد دلار جریمه شد

این میزان جریمه که بسیار هنگفت  به نظر می‌رسد، در واقع معادل درآمد 49 روز فیس‌بوک است
تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۱۶
مارک زاکربرگ، مدیراجرایی فیس بوک
مارک زاکربرگ، مدیراجرایی فیس بوک

آی‌تی‌من- این جریمه در پی تحقیقات از فیس‌بوک در ماجرای رسوایی‌های نقض حریم خصوصی تعیین شده است.

فیس‌بوک پیش‌تر، به سرمایه‌گذاران هشدار داده بود که احتمالا مجبور به پرداخت جریمه‌ای 3 تا 5 میلیارد دلاری خواهد بود و جالب اینکه پس از تعیین این جریمه، سهام فیس‌بوک با کمی افزایش همراه شد.

البته این میزان جریمه که بسیار هنگفت به نظر می‌رسد، در واقع معادل درآمد 49 روز فیس‌بوک است.

البته سایر ابعاد حکم کمیسیون فدرال تجارت در این پرونده هنوز مشخص نیست. نیویورک تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش کرده که فیس‌بوک علاوه بر پرداخت جریمه، با نظارت دقیق‌تر بر شیوه استفاده‌اش از داده‌های کاربران موافقت کرده است. اما شرایط این توافق، فیس‌بوک را از جمع‌آوری و به اشتراک‌گذاری داده‌ها با شرکت‌های ثالث منع نمی‌کند.

از سوی دیگر، این حکم حاکی از آن است که عواقب شدیدی در انتظار فیس‌بوک و مارک زاکربرگ نخواهد بود. این در حالی است که فیس‌بوک در رسوایی‌هایی از جمله ماجرای کمبریج آنالیتیکا مقصر بوده و به این مورد نیز اعتراف کرده است.

البته زاکربرگ تا کنون بارها و بارها با وجود سوءاستفاده‌های مکرر شرکت‌اش از داده‌های کاربران، قصر در رفته؛ اما به نظر می‌رسد که این بار موضوع کمی فرق بکند. از سویی حجم نقض حریم خصوصی در پرونده کمبریج آنالیتیکا بسیار بالاست و اطلاعات نزدیک به 87 میلیون کاربر را شامل می‌شود و از سوی دیگر، این شرکت، از داده‌های کاربران فیس‌بوک، در خدمت کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ استفاده کرده است. علاوه‌بر این، شواهد و مستندات حاکی از این است که افراد مرتبط با روسیه نیز از فیس‌بوک برای انتشار اخبار جعلی در جهت کمک به کارزار ترامپ استفاده کرده‌اند.

تازه کمبریج آنالیتیکا، فقط یک مورد از چندین رسوایی نقض حریم خصوصی کاربران بوده و فیس‌بوک تایید کرده که خرابکاران در موارد مختلف، از اطلاعات بسیاری از کاربران این شبکه اجتماعی سوءاستفاده کرده‌اند. در یک پرونده، بر اثر یک اشکال نرم‌افزاری، استاتوس‌های مخفی 14 میلیون کاربر فیس‌بوک علنی شد، در موردی دیگر، داده‌های 30 میلیون کاربر این شبکه به سرقت رفت و یک رسوایی دیگر هم حاکی است که تصاویر حدود 7 میلیون کاربر این شبکه اجتماعی که قرار بود محرمانه باشد، با حدود 1500 اپلیکیشن مختلف به اشتراک گذاشته شده است.

جالب اینجاست که بر اساس محتویات پرونده طرح شده در دادگاه، فیس‌بوک یک سال قبل از انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا، از سوءاستفاده کمبریج آنالیتیکا خبر داشته و دراین خصوص اقدامی نکرده است. همچنین پس از اینکه اعلام کرد که دسترسی به داده‌های کاربران را برای شرکت‌های ثالت محدود کرده، باز هم داده‌ها را در اختیار برخی شرکت‌های خاص قرار داده است.

حالا هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان از فیس‌بوک شاکی‌اند. دموکرات‌ها از نقش‌آفرینی شرکت زاکربرگ در انتخاب ترامپ عصبانی‌اند و خود ترامپ و طرفدارانش نیز فیس‌بوک را متهم می‌کنند که به طور هدفمند، نظرات و صداهای محافظه‌کاران را سانسور می‌کند. هر دو جناح سیاسی آمریکا نیز همصدا، خواستار تحقیقات بیشتر درباره اقدامات انحصارطلبانه شرکت زاکربرگ و محدودسازی قدرت این شرکت شده‌اند.

با همه اینها، حکمی که داده شده، در برابر قدرت بیش‌ از حد و خطا‌هایی که فیس‌بوک مرتکب شده، بسیار کم به نظر می‌رسد.

از سویی زاکربرگ در این همه رسوایی، هیچ مجازاتی را متحمل نمی‌شود و شرکتش‌ نیز همچنان می‌تواند با خیال راحت، به اشتراک داده‌ها با شرکت‌های ثالث بپردازد.

از سوی دیگر، همان‌گونه که گفته شد، جریمه 5 میلیارد دلاری برای این شرکت عدد بزرگی محسوب نمی‌شود. در واقع این جریمه، از یک درصد ارزش بازار 580 میلیارد دلاری این شرکت نیز کمتر. این رقم فقط 9 درصد درآمد این شرکت در سال 2018 و تنها 7 درصد از دارایی شخصی زاکربرگ است. همچنین درآمد این شرکت آنقدر بالاست که می‌تواند با بخشی از سود یک فصل مالی‌اش این جریمه را بپردازد. جالب است بدانید که فیس‌بوک در سه ماهه اول سال 2019 میلادی در حدود 15 میلیارد دلار درآمد داشته است.

همین مساله نیز موجب شد که بورس نیویورک به این جریمه، نگاهی مثبت داشته باشد و ارزش سهام فیس‌بوک، پس از اعلام خبر صدور حکم، با افزایش تقریبا یک درصدی مواجه شود.
 
 
 
 
 
مرجع : Business Insider
کد مطلب : ۲۷۲۴۳۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما