۰

شکایت اپل از شرکت بازیافت: 5 هزار کیلو دستگاه بازیافتی را فروخته‌اند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۳۲
شکایت اپل از شرکت بازیافت: 5 هزار کیلو دستگاه بازیافتی را فروخته‌اند
شکایت اپل از شرکت بازیافت: 5 هزار کیلو دستگاه بازیافتی را فروخته‌اند
 
آی‌تی‌من- اپل با شرکت GEEP کانادا در زمینه بازیافت محصولاتش همکاری می‌کرد و حالا با تقدیم شکواییه‌ای به دادگاه مدعی شده که این شرکت حداقل 103 هزار و 845 دستگاه را بازیافت نکرده دوباره فروخته است.

بنا به گزارش اپل اینسایدر، اپل در شکواییه‌اش نوشته است: حداقل 11 هزار و 766 پوند (بیش از 5336 کیلوگرم) از دستگاه‌های اپل، بدون تخریب از ساختمان‌های GEEP خارج شده و شرکت بازیافت مذکور نیز این موضوع را تایید کرده است.

گزارش‌ها حاکی است که اپل بین ژانویه 2015 تا دسامبر 2017 میلادی بیش از 500 هزار دستگاه آیفون، آیپد و اپل واچ را برای بازیافت به GEEP تحویل داده است؛ اما در بازرسی، متوجه شده که 18 درصد این دستگاه‌ها همچنان از طریق شبکه سلولی به اینترنت دسترسی دارند. این بدان معنی است که این دستگاه‌ها از چرخه مصرف خارج نشده‌اند و همچنان درحال استفاده‌اند. تازه این 18 درصد شامل دستگاه‌هایی نمی‌شود که از شبکه موبایل پشتیبانی نمی‌کنند. به این ترتیب، درصد دستگاه‌هایی که بازیافت نشده‌ و دوباره فروخته شده‌اند، ممکن است حتی بیشتر هم باشد.

اپل درخواست حدود 22.7 میلیون دلار آمریکا غرامت از این شرکت شده است. GEEP هر گونه عمل خلاف را در این زمینه انکار کرده، اما احتمال دزدی را رد نکرده است. گفته می‌شود که این شرکت بازیافت نیز با طرح دعوایی در دادگاه، مدعی شده که کارمندانش این دستگاه‌ها را سرقت کرده‌اند. البته اپل این ادعا را رد کرده و می‌گوید که این کارمندان، در واقع مدیران ارشد شرکت بازیافت بوده‌اند.

سال گذشته در کل جهان، نزدیک به 53.6 میلیون تن زباله الکترونیکی، شامل گوشی موبایل، کامپیوتر، لوازم خانگی و سایر گجت‌ها تولید شده و بشر از این نظر، رکورد شکسته است.

اپل نیز مانند سایر شرکت‌های فناوری،  سعی در بهبود عملکرد زیست محیطی خود دارد و از آن جمله با  روبات‌هایی به نام Daisy و Dave اقدام به بازیابی قطعاتی از آیفون می‌کند که شرکت‌های سنتی قادر به بازیافت آنها نیستند.
Daisy، روباتی که اپل برای بازیافت دستگاه‌ها استفاده می‌کند

در عین حال، این شرکت همچنان در بازیافت مواد ارزشمند از دستگاه‌های استفاده شده، به شرکت‌های بازیافت همکار متکی است که GEEP کانادا یکی از این شرکت‌هاست و بین سال‌های 2015 تا 2018 میلادی با اپل همکاری داشته است.

بخشی از کسب‌وکار GEEP نیز به بازیابی و فروش دوباره دستگاه‌ها مربوط است و در وب‌سایت خود قید کرده که استفاده دوباره از دستگاه‌ها را در صورت امکان، تشویق می‌کند. اما از دید اپل، فروش دوباره این دستگاه‌ها، درست نیست؛ با این استدلال که این دستگاه‌ها به بازار خاکستری وارد  می‌شوند و فروش آنها به معنی این نیست که کیفیت و استانداردهای مورد تایید اپل را دارا هستند.


 
مرجع : The Verge
کد مطلب : ۲۷۴۴۳۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما