۰

نگاهی به پردازنده‌های موجود روی گوشی‌های هوشمند

تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۰
نگاهی به پردازنده‌های موجود روی گوشی‌های هوشمند
نگاهی به پردازنده‌های موجود روی گوشی‌های هوشمند

آی‌تی‌من- کمپانی‌های بزرگی همانند اپل و سامسونگ و… به صورت سالانه چند دستگاه را به عنوان پرچمدار به بازار عرضه می‌کنند که آن‌ها از حداکثر فناوری‌های موجود و جدیدترین تراشه‌ها بهره می‌برند. 

نکته جالب توجه این است که بعضی از کمپانی‌های محبوب سازنده گوشی هوشمند از تراشه‌های تولید شده کمپانی خود بهره می‌برند و برای مثال می‌توان به شرکت اپل اشاره کرد که از چیپست‌های سری A استفاده می‌کند که تولید خود این شرکت است.

علاوه بر اپل، کمپانی سامسونگ نیز دارای تعدادی دستگاه است که از تراشه‌های سری اگزینوس استفاده می‌کنند و لازم به ذکر است که این تراشه‌ها توسط غول فناوری کره جنوبی یعنی سامسونگ تولید شده‌اند. 

اما این کمپانی اکثر گوشی‌های خود را به چیپست‌های تولید شده توسط شرکت کوالکام یعنی سری Snapdragon مجهز می‌کند.

دلیل اصلی مجهز شدن تعدادی از دستگاه‌ها به تراشه شرکت کوالکام و تعدادی دیگر به تراشه اگزینوس سامسونگ این است که استفاده از تراشه تولید خود کمپانی برای شرکت مورد نظر سوددهی بیشتری داشته و به همین دلیل است که در تعداد کمی از کشورهای جهان شاهد عرضه دستگاه گلکسی S21 Ultra مجهز شده به تراشه Snapdragon 888 هستیم. 

این شرکت پرچمدار جدید خود را با تراشه Exynos 2100 به بازار جهانی عرضه کرده و در بسیاری از کشورهای جهان شاهد وجود این دستگاه با تراشه خود شرکت سامسونگ هستیم.

در سال جاری تراشه‌های بسیاری در بازار وجود دارند که وظیفه تامین قدرت سخت افزاری گجت‌های مختلف را بر عهده دارند. این موضوع کاملا بدیهی است که دستگاه‌های پرچمدار از تراشه‌هایی با قدرت سخت افزاری بالا استفاده می‌کنند.

اولین دستگاه در لیست قدرتمندترین پردازنده های گوشی هوشمند متعلق به شرکت اپل بوده و Apple A15 Bionic نامیده می‌شود. 

کمپانی اپل تصمیم گرفت که از این تراشه در سری آیفون 13 استفاده کند و هر چهار دستگاه را به این تراشه قدرتمند مجهز کند. 

بر اساس نتایج به دست آمده از تست‌های مختلف این گوشی‌های هوشمند دارای قدرت سخت افزاری بسیار زیادی هستند و به همین دلیل می‌توان گفت که قدرتمندترین تراشه تولید شده در سال جاری متعلق به کمپانی اپل است.

 در آزمایش‌هایی که در برنامه GeekBench 5 انجام شد این تراشه توانست امتیاز ۱۷۲۲ را به دست بیاورد که در حال حاضر هیچ تراشه دیگری قادر نیست که در تست‌های این نرم افزار امتیاز بیشتری به دست بیاورد. 

ناگفته نماند که این امتیاز مربوط به عملکرد تک هسته‌ای گجت بوده و امتیاز به دست آمده توسط عملکرد چند هسته‌ای از این امتیاز بیشتر است، اما عملکرد تک هسته‌ای دستگاه است که اهمیت دارد.

جالب است بدانید دومین تراشه نیز در لیست بهترین پردازنده های گوشی هوشمند سال ۲۰۲۱ نیز متعلق به کمپانی اپل بوده که امتیاز ۱۶۱۳ را به دست آورده است. 

این امتیاز نیز توسط عملکرد تک هسته‌ای به دست آمده و تراشه مورد نظر Apple A14 Bionic نام دارد که در سری آیفون 12 اپل از این پردازنده استفاده
 شده است.

به این ترتیب گوشی‌های شرکت اپل دارای قدرت سخت افزاری بسیار زیادی هستند و حتی تراشه سال گذشته اپل که Apple A14 Bionic نامیده می‌شود، توانست در این لیست در جایگاه دوم قرار بگیرد.

سومین دستگاه در این لیست یک گوشی گیمنیگ است که ROG Phone 5S نامیده می‌شود. این دستگاه متعلق به کمپانی ایسوس بوده و جالب است بدانید این شرکت در زمینه گوشی‌های گیمینگ (مناسب بازی) عملکرد خوبی را از خود نشان داده است. 

به دلیل اینکه این دستگاه یک گوشی گیمینگ قدرتمند محسوب می‌شود و همچنین از سیستم عامل اندروید بهره می‌برد، ایسوس قدرتمندترین تراشه تولید شده شرکت کوالکام یعنی Snapdragon 888 Plus را برای تامین قدرت سخت افزاری این گجت در نظر گرفت.

این تراشه در تست‌های انجام شده توانست که امتیاز ۱۱۶۰ را به دست بیاورد و به همین دلیل در حال حاضر از این گجت به عنوان قدرتمندترین گوشی هوشمند اندرویدی سال ۲۰۲۱ یاد می‌شود. 

چهارمین تراشه قرار گرفته در این لیست Snapdragon 888 نام دارد که این آزمایش‌ها در گوشی OnePlus 9 انجام شده است.

دستگاه‌های بسیاری وجود دارند که از تراشه Snapdragon 888 بهره می‌برند، اما در جایگاه چهارم این لیست دستگاهی از شرکت وان پلاس قرار گرفته که امتیاز به دست آمده در تست عملکرد تک هسته‌ای این تراشه ۱۱۴۰ است و اختلاف ناچیزی با پردازنده Snapdragon 888 Plus دارد.

آخرین گوشی هوشمند در این لیست توانست امتیاز ۱۰۸۵ را به دست بیاورد. 

این گجت متعلق به شرکت سامسونگ است و Samsung Galaxy S21 نامیده می‌شود. قدرت سخت افزاری این دستگاه توسط پردازنده تولید شده شرکت سامسونگ یعنی Exynos 2100 تامین می‌شود. این دستگاه نسبت به نسخه مجهز شده به پردازنده Snapdragon 888 از امتیاز کم‌تری برخوردار است.
 
کد مطلب : ۲۷۷۸۸۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما