۰

واکنش بیمه مرکزی به انتقاد فین‌تک‌ها از سامانه «آمیتیس»

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۸
واکنش بیمه مرکزی به انتقاد فین‌تک‌ها از سامانه «آمیتیس»
واکنش بیمه مرکزی به انتقاد فین‌تک‌ها از سامانه «آمیتیس»

آی‌تی‌من- متن اطلاعیه بیمه مرکزی به این شرح است: «در پی برخی ادعاها و اظهارنظرهای نادقیق در مورد شیوه تاسیس و فعالیت یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بیمه مرکزی، نکاتی را در راستای شفاف سازی و همچنین رفع شبهات به آگاهی می‌رساند. الف) شرکت «سامانه نگار» در راستای وظایف حاکمیتی و نظارتی بیمه مرکزی و با هدف کمک به تحول دیجیتال و توسعه فعالیت‌های دانش بنیان و فن‌آورانه در صنعت بیمه کشور و با رعایت کامل قوانین و مقررات جاری کشور تاسیس شده است.

همچنین نظر به تاکید ستاد پدافند غیرعامل و هشدار کارگروه‌های تخصصی متعدد ذیربط مبنی برضرورت نفوذناپذیری در داده‌های بیمه‌ای، حفظ محرمانگی اطلاعات بیمه گذاران و تضمین پایداری فعالیت سامانه «سنهاب»، پشتیبانی این سامانه از پیمانکار بخش خصوصی به شرکت مذکور منتقل شد.
بنابراین بحث انتفاعی بودن «سامانه نگار» و یا تصدی‌گری بیمه مرکزی در این زمینه موضوعیت ندارد، بلکه صیانت از داده‌های جامعه بزرگ بیمه ای کشور و حفظ پایداری فعالیت سامانه‌های اطلاعاتی و عملیانی بیمه ای کشور هدف اصلی این دست از اقدامات است. شرکت دانش بنیان «آمیتیس» نیز در همین راستا با به خدمت گرفتن و تجهیز  نیروهای حرفه ای و پشتیبانی توانمند از سوی شرکت «سامانه نگار» با رعایت قوانین و مقررات مربوط خریداری شده است.

پیش از تاسیس شرکت «سامانه نگار» بسیاری از بازیگران و ذینفعان صنعت بیمه بر ضرورت تاسیس یک شرکت با امنیت بالا تأکید داشتند و معتقد بودند تداوم و توسعه فعالیت‌های فن آورانه به روش‌های گذشته، ضریب خطا را بالا برده و امنیت اطلاعاتی صنعت را با بحران جدی روبرو خواهد ساخت.

در حال حاضر شرکت «سامانه نگار» به لحاظ صیانت از اطلاعات بیمه گذاران و حفظ محرمانگی داده‌ها در بالاترین سطح ممکن عمل می‌کند و علاوه بر تسریع در عملیات بیمه گری در پیشگیری از وقوع تخلفات و تقلبات نیز نقش غیرقابل انکاری را بر عهده گرفته است و با تکمیل سامانه‌های تخصصی مربوط این امر با گستره و عمق و کیفیت بسیار بالاتری عملیاتی خواهد شد. ب) در خصوص ادعای ثبت غیرقانونی شرکت «سامانه نگار» شایان ذکراست ثبت شرکت مذکور فرآیندهای قانونی ثبت شرکت‌ها در قوه محترم قضائیه را بطور کامل طی نموده است. قوه محترم قضائیه در زمینه ثبت شرکت‌ها، قوانین و مقررات و ملاحظات مربوط به قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را به دقت کنترل می‌کند که شرکت «سامانه نگار» نیز از این قاعده مستثنی نبوده است و تمامی‌‌کنترل‌های مذکور در مورد این شرکت در جریان ثبت انجام پذیرفته است.

در ارتباط با ترکیب سهامداران سامانه نگار قابل ذکر است که ساختار سهامی‌‌شرکت مذکور به گونه‌ای تنظیم شده که در شرایط گوناگون و اتفاقات آینده، تمامی‌اطلاعات با اهمیت بیمه‌ای از گزند حوادث و ناپایداری‌ها مصون بماند که این مساله علاوه بر حساسیت نهاد ناظر صنعت بیمه همواره مورد تاکید نهادهای امنیتی از جمله ستاد پدافند غیرعامل نیز بوده است. علاوه بر این لازم به ذکر است که تمامی‌معاملات و فعالیت‌های بیمه مرکزی به صورت شفاف و تحت نظارت سازمان‌های نظارتی مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی انجام می‌شود و امکان معاملات و اقدمات فراقانونی در این سازمان از جهات مورد ادعا منتفی است.

ج) در ارتباط با سوئیچ بیمه، یادآوری می‌شود که بر اساس آیین نامه مصوب هرگونه ارتباط بین شرکت‌های بیمه، نمایندگان و کارگزاران آنلاین صرفا از طریق سوئیچ بیمه باید انجام شود و مسوولیت طراحی و پیاده سازی آن نیز بر عهده بیمه مرکزی گذاشته شده است.

سوئیچ بیمه دارای نقش تجاری یا تصدی‌گری نبوده و تنها نقش نظارتی و تسهیل گری دارد. از آنجا که عمده سرویس‌های ارایه شده در این سوئیچ مبتنی بر ارتباط مستقیم با سامانه سنهاب (سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه) و اطلاعات ذی­قیمت آن است در انتخاب شرکت طرف قرارداد آن هم حساسیت‌های خاصی وجود دارد که موضوعاتی نظیر مناقصه یا مزایده منتفی است. البته شرکت سامانه نگار حامی‌‌بیمه و شرکت‌های وابسته به آن مطابق با قوانین و مقررات حاکم و با اخذ مجوزها و تاییدیه‌های امنیتی لازم تاسیس شده‌اند و به همین خاطر برای اتصال به سامانه سنهاب و نگهداری و ارایه سوئیچ از صلاحیت کافی برخوردارند.

در پایان تأکید می‌شود که تخطی از چارچوب‌های قانونی و آیین نامه‌های مصوب شورای عالی بیمه و قوانین بالادستی از خطوط قرمز نهاد ناظر صنعت بیمه به شمار می‌رود که این اصل در ارتباط با تأسیس و فعالیت شرکت “سامانه نگار” و سایر شرکت‌های وابسته به آن نیز با دقت و حساست بالا رعایت شده است.

ان شالله با همدلی و هم افزایی بیشتر خانواده بزرگ صنعت بیمه و پرهیز از حاشیه سازی، این صنعت بتواند نقش تاریخی خود را در گسترش امنیت، آرامش و اطمینان برای خانوارها و بنگاه‌های اقتصادی کشور عزیزمان ایفا نماید. در این میان امید است شرکت‌های کارگزاری آنلاین نیز که با مجوز بیمه مرکزی پا به عرصه فعالیت‌های بیمه‌ای گذاشته‌اند با ارایه توانمندی‌های فن آورانه وبا رعایت کامل مقررات همراه خانواده بزرگ صنعت بیمه گام بردارند.»
 
کد مطلب : ۲۷۹۲۰۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين