۰

سوءاستفاده مجرمان سایبری از فضای متاورس

تاریخ انتشار
دوشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۸
سوءاستفاده مجرمان سایبری از فضای متاورس
سوءاستفاده مجرمان سایبری از فضای متاورس

آی‌تی‌من- بسیاری از شرکت‌های جهان متاورس را یک فرصت بزرگ تجاری و مجالی برای ایجاد بازارهای کار جدید به حساب می‌آورند اما شرکت تامین کننده امنیت «ترند مایکرو»در یک گزارش تحقیقی جدید هشدار داده است که مجرمانسایبری ممکن است از فناوری متاورس برای اهداف خودشان سوء‌استفاده کنند.

محققان امنیتی پیش بینی می‌کنند که نوعی ساختار «شبکه سیاه» مشابه آنچه امروز در اینترنت ایجاد شده است، می‌تواند در متاورس نیز به وجود بیاید.

دسیسه‌های گانگسترهای سایبری حتی می‌تواند در اتاق‌هایمحافظت‌شده متاورس نیز عملی شود یعنی اتاق‌هایی که حضور در آنها تنها از مکان‌های فیزیکی خاص و با مجوزهایتایید هویت امکان‌پذیر است. در حقیقت ممکن است تا زمان حضور و فعالیت موثر پلیس در متاورس، سال‌ها فاصله داشته باشیم.
 
سناریوهای احتمالی تهدید در متاورس
محققان هشدار می‌دهند که متاورس تاریک (Darkverse) می‌تواند سکو یا پلتفرمی‌برای تهدیدهای سایبری از جمله موارد زیر باشد:

- مهاجمان ممکن است برای عملیات فیشینگ، باج‌افزار، کلاهبرداری و سایر اقدامات، «نشان‌های غیرقابل تعویض»(NFTs) را که بطور فزاینده‌ای به ابزار محبوبی برای تعریفمالکیت در متاورس تبدیل شده‌اند، هدف حمله قرار دهند. مجرمان همچنین ممکن است از متاورس برای پول‌شوییاستفاده کنند.

- مجرمان و بازیگران دولتی می‌توانند روایت‌های دستکاریشده‌ای برای گروه‌های آسیب‌پذیر تولید کنند. مهندسیاجتماعی، پروپاگاندا و فیک نیوز تبعات زیادی در جهان سایبری-فیزیکی دارند.

- حریم خصوصی نیز بازتعریف می‌شود. اپراتورهای اتاق‌هایشبیه متاورس آگاهی بی‌سابقه‌ای از اقدامات کاربران دارند. حریم خصوصی به شکلی که می‌شناسیم در متاورس وجود ندارد.

«ادو اشنایدر» کارشناس سایبری در شرکت «ترند مایکرو»می‌گوید: متاورس دیدگاهی چند میلیارد دلاری و با فناوری بالا است که عصر بعدی اینترنت را تعریف خواهد کرد. هر چند دقیقا نمی‌دانیم چه شکل و شمایلی خواهد داشت اما باید از همین الان فکر کردن درباره چگونگی سوءاستفاده تهدیدآمیز از متاورس را شروع کنیم.

وی افزود: سازمان‌های انتظامی‌و اجرای قانون با توجه به هزینه‌های بالا و چالش‌های حقوقی برای نظارت در متاورس در سال‌های اول با مشکلاتی رو به رو خواهند بود. صنعت امنیتآی‌تی باید اکنون مداخله کنند و در غیر این صورت یک «غرب وحشی» جدید در فضای مجازی شکل خواهد گرفت.

فرا-جهان یا مِتاوِرس در واقع خلاصه شده meta-universe است که برای اشاره به جهانی دیجیتال به کار می‌رود که در آن دنیای واقعی و مجازی ترکیب می‌شوند و با ایجاد فضاییشبیه داستان‌های تخیلی امکان ارتباطات مجازی و حرکت میان دستگاه‌های مختلف را فراهم می‌سازد. به بیان دیگر،فراجهان یک فضای سایبری به موازات واقعیت فیزیکی را مشخص می‌کند که در آن اجتماعی از مردم می‌توانند از طریق«آواتار» (شخص‌نما) با یکدیگر تعامل داشته باشند.

 
مرجع : ايرنا
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۹۶۳۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما