۲
۰

رمز ارز گروه بریکس؛ تهدیدی برای جایگاه دلار

تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۱۸
رمز ارز گروه بریکس؛ تهدیدی برای جایگاه دلار
رمز ارز گروه بریکس؛ تهدیدی برای جایگاه دلار

آی‌تی‌من- گروهی از تحلیلگران اقتصادی باور دارند با معرفیرمزارز گروه بریکس، ائتلافی متشکل از اقتصاد‌های نوظهور جهان، که دارای پشتوانه طلا خواهد بود، دلار آمریکا از معاملات جهانی حذف خواهد شد و تورم در این کشور لجام گسیختهخواهد شد.

این هشدارها در پی آن داده شده‌اند که سفارت روسیه در کنیا به تازگی اعلام کرده است کشورهای عضو گروه بریکس،یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی درحال برنامه‌ریزی برای معرفی یک ارز تجاری مشترک با پشتوانه طلا هستند. این طرح بر تلاش برای دلارزدایی از سوی چندین کشور در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده نسبت به توانایی واشنگتن برایاستفاده تسلیحاتی از دلار به واسطه اعمال تحریم‌هایاقتصادی تاکید دارد.

چین در این مسیر پیشگام است و روند دلارزدایی را با افزایش استفاده از واحد پول ملی خود در تجارت بین‌المللیهدایت می‌کند، درحالی که بانک‌های مرکزی مختلفی در جهان اکنون به شکل فزاینده‌ای از یوآن به عنوان سوآپ ارزی استفاده می‌کنند.

در اوایل سال جاری هم ایران و روسیه اعلام کردند درحال کار روی ایجاد ارزی دیجیتال با پشتوانه طلا هستند تا به اینشکل با دلار مقابله کنند؛ اما این طرح زمانی قابل اجرا خواهد بود که روسیه مقرراتی برای استفاده از دارایی‌های دیجیتالوضع کند. هند هم اخیرا برای استفاده از روپیه در تجارت بین‌المللی خود تلاش‌هایی کرده است.

آمارها اما حاکی از آن هستند که باوجود قدرت گرفتن اینتلاش‌ها در سرتاسر جهان، دلار همچنان پیشروترین ارز ذخیره در جهان است و تا پایان سال 2022 درحدود 60 درصد از ذخایر ارزی جهان را تشکیل داده است. همچنیناقتصاددانانی مانند پل کروگمن برنده نوبل اقتصاد باور داردنگرانی‌ها نسبت به دلارزدایی قریب‌الوقوع کاملا بی‌اساسهستند.
 
کد مطلب : ۲۸۱۳۳۳
نظرات شما
نژاد آریائی
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ،ابن مقاله،را اتاق فکر افراطی های حاکم بر ابران تدوبن کردند هیچ پژوهشگری وهیچ نظریه پردازی ابن دله پیتی را نشر نمیکند بریکس ۲۰ کشوری که از هم هزاران کیلومتر فاصله دارن وارتباطات پولی اقتصادی سیاسب مذهبی اشان این امکان را نمیدهد،ماننند قاره اوپا که دریک قاره و همه از هرلحاظ باهم اشتراک کامل دارند ،ارز مبادلاتی،مشترک شرایط خاص خودش را دارد آیا روسیه وچین حاظرند با ربال جمهوری اسلامی مبادله ارزی کنند؟
Iran, Islamic Republic of
منبعش رو نگاه کنید اتاق بازرگانیه. فکر نکنم اونا رو بشه جزو افراطی ها در نظر گرفت.
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما