۰
بررسی ادعای گریک رایت در دادگاه

این استرالیایی خالق بیت‌کوین است یا کلاهبردار؟

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۵۱
این استرالیایی خالق بیت‌کوین است یا کلاهبردار؟
این استرالیایی خالق بیت‌کوین است یا کلاهبردار؟
 
آی‌تی‌من- ادعای کریگ رایت (Craig Wright) مبنی بر اینکه او خالق بیت‌کوین با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو است، موضوع محاکمه‌ای بود که روز دوشنبه آغاز شد، جایی که گروهی از صرافی‌ها و توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال از این مرد 53 ساله طرح شکایت کرده بودند.

جاناتان هاف کی سی، نماینده اتحادیه ثبت اختراع رمزارز (Copa)، به دادگاه عالی گفت که ادعای رایت یک «دروغ وقیحانه و یک روایت نادرست است که با جعل در مقیاس صنعتی پشتیبانی می‌شود». کوپا توسط جک دورسی، بنیان‌گذار توییتر حمایت می‌شود.

هاف افزود: رفتار رایت، از جمله با استفاده از ChatGPT برای جعل به منظور پشتیبانی از ادعایش مضحک است.

وی تاکید کرد که تاکید رایت بر این ادعا که ناکاموتو است، ادعایی که نخستین بار در سال 2016 مطرح شده، تبعاتی بسیار جدی برای افرادی داشته که با این ادعا با پیگرد قانونی مواجه شده‌اند.

هاف گفت: رایت با این ادعای غیرصادقانه، شکایت‌هایی با درخواست غرامت به مبلغ صدها میلیارد دلار علیه افراد مطرح کرده است.

نماینده اتحادیه ثبت اختراع رمزارز در مستندات خود که به دادگاه ارایه شده، ادعا کرد: رایت به طور مداوم از ارایه مدارک واقعی برای اثبات ادعای خود سر باز زده و در عوض، مکررا اسنادی ارایه کرده که به طور واضح دستکاری شده‌اند.

هاف به دادگاه گفت: کارشناسان از هر دو طرف پرونده تایید کرده‌اند که سپیدنامه اولیه بیت‌کوین با نرم‌افزار اوپن‌آفیس نوشته شده، اما نسخه‌ای که رایت ارایه کرده، با نرم‌افزاری به نام LaTeX تهیه شده است.

سندی که زیربنای رمزارز است، بیت‌کوین نام دارد. یک سیستم نظیر به نظیر الکترونیکی که در سال 2008 با نام مستعار ساتوشی منتشر شد. ادعای رایت مبنی بر اینکه ساتوشی خود اوست، در جامعه رمزارز با تردید جدی مواجه است؛ زیر او قادر به ارایه کلید‌های خصوصی (کد امن هگزا دسیمال که می‌تواند قفل دسترسی به 1.1 میلیون بیت‌کوین استخراج شده اولیه توسط ناکاموتو را باز کند) نشد. این بیت‌کوین‌ها در حال حاضر 47 میلیارد دلار ارزش دارند.

لرد گراباینر کی‌سی، وکیل رایت گفت که او این سپیدنامه را پس از سال‌ها مطالعه و کار روی مفاهیم پایه بیت‌کوین منتشر کرده و شواهد روشنی وجود دارد که نشان می‌دهد رایت خالق ارز دیجیتال است.

وی روز دوشنبه افزود: رایت ترکیبی غیر معمول از استعدادهای چند رشته‌ای است و تجربه‌ گسترده‌ای در این زمینه دارد.

این وکیل در دفاعیه‌های کتبی خود افزود: این موضوع از اوایل سال 1395 موضوع تفسیر گسترده رسانه‌ها و همچنین مجموعه‌های متعددی از مراحل قانونی در حوزه‌های قضایی بوده است. اگر رایت ساتوشی نبود، انتظار می‌رفت که ساتوشی واقعی برای مقابله با این ادعا جلو بیاید.

گرابینر افزود: استفاده دکتر رایت از نام مستعار ساتوشی ریشه در تحسین عمیق او از فرهنگ ژاپنی و تمایل به حفظ سطح خاصی از حریم خصوصی در حین توسعه و در نهایت ایجاد بیت کوین دارد.

انتظار می رود رای این پرونده ماه آینده صادر شود.

کریگ استیون رایت  زادهٔ اکتبر ۱۹۷۰، یکدانشمند علوم رایانه و تاجر استرالیایی است. او ادعا می‌کند فرد واقعی پشت نام مستعار ساتوشی ناکاموتو خالق بیت‌کوین است. این ادعاها از سوی بسیاری از رسانه‌ها و در جامعه بیت‌کوین با شک بسیار روبه‌رو شد و عموماً پذیرفته نشد. او از سال ۲۰۱۹ در بریتانیا زندگی می‌کند.

 
مرجع : The Guardian
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۶۶۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما