۱

نصر آقابالاسر نمی‌خواهد

سعید امامی / مولف
تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۵۶
نصر آقابالاسر نمی‌خواهد
نصر آقابالاسر نمی‌خواهد
 
ثبت‌نام نامزدها برای انتخابات دور هفتم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) شروع شده است و تا تاریخ 24 شهریور ادامه دارد. این انتخابات در سه مرحله اصلی برگزار می‌شود.

مرحله اول: ثبت‌نام اولیه نامزدها تا 31 شهریور

مرحله دوم: استعلام تائید صلاحیت نامزدها (رویه جدید) تا پایان آبان ماه و انتشار اسامی قطعی نامزدهای هیات‌مدیره و بازرس تائید صلاحیت شده در تاریخ اول آذر 1402

مرحله سوم: برگزاری مجمع عمومی نوبت دوم در تاریخ 18 آذر 1402

متأسفانه درحالی‌که فرایند ثبت‌نام اولیه نامزدها تازه اعلام شده و هنوز معلوم نیست که چه کسانی تائید صلاحیت می‌شوند، مهندسی کردن انتخابات شروع شده است.

درحالی‌که سازمان نصر با هدف اصلی حمایت از مالکیت معنوی صنعت نرم‌افزار شکل گرفته است، بزرگوارانی که اکثراً از جنس نرم‌افزاری نبوده و شاید در عمرشان یک خط برنامه هم ننوشته باشند (علی‌القاعده از روی دلسوزی و حسن نیت) در حال چیدمان اعضای هیات‌مدیره و حتی انتخاب رئیس هیات‌مدیره (یک نوع بی‌احترامی به عقلانیت و قدرت تصمیم‌گیری اعضای هیات‌مدیره آتی) بوده و به خود اجازه داده‌اند به‌جای مدیران ارشد جامعه بزرگ صنعت فاوا، خصوصاً صنعت نرم‌افزار از قبل تصمیم‌گیری کنند.

درست است که معمولاً اکثر شرکت‌های نرم‌افزاری ازنظر مالی و درصد سهم بازار، از سایر بخش‌های این صنعت ضعیف‌تر هستند (در یادداشت‌های بعدی و در جهت دستیابی به توسعه پایدار در کشور عزیزمان ایران، به ضرورت سرمایه‌گذاری 70 درصدی در صنعت نرم‌افزار به ازای 30 درصد مابقی بخش‌های صنعت اشاره خواهم کرد) ولی مدیران شرکت‌های نرم‌افزاری افراد با دانش، فرهیخته، توانمند و داری قدرت تصمیم‌گیری برای آینده خود و صنعت فاوا بوده و نیازی به رهنمودهای بیعت‏مآبانه دیگر بزرگان و پدرخوانده‌های این صنعت (حتی با حسن نیت) ندارند.

مدیران صنعت نرم‌افزار اکثراً نسل جوان ولی دانش‌‏آفرینی هستند که همسو با روند رشد فناوری اطلاعات در جهان، که در حال حاضر عامل اصلی تعیین میزان توسعه‌یافتگی کشورهاست، و برای تحقق توسعه پایدار در ایران، در حال حاضر انواع سختی‌ها و مشکلات پیش‌روی این صنعت را، به‌دوش می‌کشند. هرچند خسته هستند، ولی سکوت این فرهیختگان دلیل بر کم‌عقلی و ناتوانی فکری آنان نیست که از قبل برای‌شان هیات‌مدیره و رئیس تعیین کنیم.

البته شاید هدف از این اقدامات دلسرد کردن این عزیزان باشد تا بتوانند فرایند مهندسی کردن انتخابات را بهتر مدیریت کنند!

لذا امید است که مدیران ارشد صنعت نرم‌افزار با تمام مشکلات و خستگی‌ها زیر بار این توهین انتخاباتی نروند و با ورود مؤثر به صحنه انتخابات، منفعل عمل نکنند.

دوستان و همکاران گرامی، صنعت نرم‌افزار جز آبروی مدیریتی خود، چیزی برای از دست دادن ندارد. لذا حتی اگر نتواند در مدیریت خانه خود (نصر) مشارکت قوی و مؤثر داشته باشد، با حضور مؤثر خود در انتخابات پیش‌رو باید ثابت کند که به آقابالاسر نیازی ندارد.

به‌طورقطع، با یکپارچگی و اتحاد مدیران این صنعت، رودخانه خروشان توسعه صنعت نرم‌افزار ایران (تصنا)، مسیر درست و خانه مناسب خود را پیدا خواهد کرد.
 
امروز زمان مناسب برای تیم‌سازی نیست
به‌طورقطع در هر انتخاباتی تیم‌سازی حول راهبردهای همسو کاری مهم و ضروری است اما زمان انجام این کار امروز نیست. براساس سه مرحله اعلام شده در ابتدای این یادداشت، در مرحله اول و تا پایان شهریور باید در پی مشارکت و ثبت‌نام هر چه بیشتر مدیران صنعت نرم‌افزار باشیم.

در مرحله دوم (مهر و آبان) باید راهبردها و حتی رویه‌های اجرایی مدنظر و پیشنهادی به هیات‌مدیره هفتم تدوین و منتشر شود و انتظار داشته باشیم که در همان 100 روز اول کاری هیات‌مدیره جدید جاری شود.

اما در مرحله سوم و در چارچوب توافق نامزدهای تائید صلاحیت شده، حول راهبردهای از قبل تعریف‌شده و همسو با یکدیگر، می‌شود برای تیم‌سازی نیز اقدام کرد.

از منظر نگارنده در آن زمان (آذر ماه) حضور پررنگ مدیران شرکت‌های نرم‌افزاری در لیست‌های انتخاباتی مختلف که با تکیه‌بر تنوع فکری درست و راهبردهای متفاوت ولی همسو، شکل خواهد گرفت، زیباست و انتخاب شایسته همه این عزیزان (حتی در چند لیست انتخاباتی مختلف) به نفع صنعت نرم‌افزار کشور خواهد بود.
 
چه کسانی باید کاندید عضویت در هیات‌مدیره سازمان نصر شوند
با نگاه جامعه بزرگ مدیران ارشد شرکت‌های صنعت نرم‌افزار کشور، موارد زیر پیشنهاد می‌شود تا هم در زمان کاندید شدن و هم در زمان رأی دادن در انتخابات به آن توجه شود. امید است که موارد پیشنهادی در کمیسیون‌های نرم‌افزاری و در گروه‌های فعالین صنعت نرم‌افزار تهران و کشور نیز به بحث گذاشته‌شده و دقیق شود.
 
1- صنفی باشد و سابقه فعالیت مؤثر در سازمان نصر داشته باشد
عضو هیات‌مدیره یک سازمان مردم‌نهاد همانند نصر، با توجه به اینکه موظف به انجام کار داوطلبانه (مجانی و بدون دستمزد مستقیم و رانت غیرمستقیم) است لذا باید با هدف انجام مسوولیت‌های اجتماعی خود برای حل مشکلات موجود و رشد و توسعه آتی صنف به‌گونه‌ای اقدام کند که با اتحاد رقبا و با بزرگ شدن بازار، حداقل بخشی از صنف را که شرکت ایشان در آن بخش فعالیت دارد بزرگ‌ کرده و همه از این فعالیت صنفی بهره ببرند (فردی خنثی یا خودمحور نباشد).

لذا دعوت به مشارکت در هیات‌مدیره از بزرگواران محترم و اندیشمندی که هنوز 5 بار هم به صنف نیامده‌اند و احتمالاً تاکنون دغدغه صنفی هم نداشته‏اند، جای تعجب دارد. حداقل سابقه فعالیت در یک کمیسیون را داشته باشند. از شرکت‌های قدیمی و شناخته‌شده نرم‌افزاری باشند. حداقل جدای از صنف تجربه کار داوطلبانه را داشته باشند.
2- از خانواده صنعت نرم‌افزار بوده و با دغدغه‌های این صنعت آشنا باشد
نامزد مدنظر باید از خانواده صنعت نرم‌افزار باشد، باید خودش حداقل تجربه کوچکی از کد زدن داشته باشد. باید با روش کار کردن با نسل فعال ولی در حال تغییر و جابه‌جایی این صنعت، آشنا باشد. باید حداقل یک‌بار با استعفای یک نیروی کلیدی خود روبرو شده باشد. با مشکلات بیمه، مالیات، شهرداری و ... این صنعت آشنا باشد. باید برای بالا بردن قیمت نرم‌افزار در کشور راهکار داشته و پای‌کار هم باشد.

در سازمان نصر بخش‌های مختلف صنعت فاوا که در برخی موارد باهم تضاد منافع هم دارند، در کنار یکدیگر جمع شده‌اند (به این نکته مهم، در بعد از انتخابات باید مفصل پرداخته شود) حال اگر بهترین، دانشمندترین، مدیرترین و... افراد عضو هیات‌مدیره بشوند و از جنس نرم‌افزاری نباشند، در بهترین حالت در مواجه با دغدغه‌های شرکت‌های نرم‌افزاری فوری حمایت خود را اعلام کرده و می‌گویند نامه‌اش را بنویسید ما امضا می‌کنیم! اما دنبال نامه نمی‌توانند بروند چون از این جنس نیستند.
3- از جنس بخش خصوصی باشد
باید پرسید افرادی که عضو هیات‌مدیره انتصابی یک شرکت (خصوصی یا دولتی) بوده و سهام مطمئنی (حداقل 5 درصد) در آن شرکت ندارند؛ و درآمد مستقیم آنان حقوق‌ و دستمزدی است که دریافت می‌کنند، انگیزه آنان برای کاندید شدن چیست؟

چرا باید با تخریب آنان، پیشنهاد عضویت در هیات‌مدیره را بدهیم تا کار داوطلبانه را جایگزین حقوق‌ودستمزد نمایند و تازه معلوم نیست که اگر عضو مؤثری باشند و بتوانند بخشی از صنعت را رشد داده و بزرگ نمایند، چه نفعی به خود آنان می‌رسد. (مگر آنکه!) دور از ذهن نیست که حرف‌وحدیث‌ها شروع شود. البته کمک گرفتن از تجربیات این افراد در پست‌های دبیری و اجرایی و با پرداخت حقوق‌ودستمزد مناسب می‌تواند اثربخش باشد.
 
4- مشکلات صنعت نرم‌افزار را لمس کرده باشد
در کمیسیون‌های نرم‌افزاری لیست بلندی از دغدغه‌های صنفی همکاران (بیش از 30 مورد) تهیه گردید که متأسفانه خیلی جدی مورد پیگیری قرار نگرفت. انتظار می‌رود که نامزدهای موردحمایت صنعت نرم‌افزار این دغدغه‌های را دیده باشند و بخشی از انگیزه کاندید شدن آنان حل برخی از این موارد باشد. همانند:
ارائه راهکار برای رشد و توسعه بازار
• ارائه راهکار برای دغدغه‌های منابع انسانی و پرورش نیروی کار
• توثیق نرم‌افزار، ورود به بازار بورس و ارزش‌گذاری واقعی روی مالکیت معنوی
• افزایش و جاری‌سازی تعرفه‌های ارائه خدمات نرم‌افزاری و ارزش‌گذاری صحیح روی قیمت نرم‌افزار
• استانداردسازی قراردادها و رویه‌های مهندسی نرم‌افزار (نماتن) و جاری‌سازی آن در سازمان‌های کارفرمایی
• حل مشکلات بیمه، مالیات، قوانین کار، شهرداری‌ها، افتا و دیگر مجوزها، قوانین مرتبط و...
و سایر موارد متعدد دیگر که باید طبقه‌بندی و اولویت‌بندی شوند.

5- و در برنامه انتخاباتی فردی (نه تبلیغات لیست‌های انتخاباتی) بگوید می‌خواهد مسوولیت کدام گوشه از کار را بگیرد
آیا فقط می‌خواهد در جلسات دو هفته یک‌بار هیات‌مدیره و آن‌هم با غیبت‌های موردی شرکت کند و فقط دست بالا کرده و به مصوبات رأی بدهد. یا مثل برخی از دوستان هیات‌مدیره قبلی پای‌کار بوده و دنبال حداقل حل یکی از دغدغه‌های صنفی باشد.
 
* سعید امامی رئیس کمیسیون نرم‌‏افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای کشور و بازرس نصر تهران است
 
 
 
 
 
مولف : سعید امامی
کد مطلب : ۲۸۱۷۲۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما