۰
رئیس کمیسیون رئیس کمیسیون مدیریت ارتباط با مشتریان سازمان نصر تهران:

باید منتظر رشد حوزه‌ CRM باشیم

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۲
باید منتظر رشد حوزه‌ CRM باشیم
باید منتظر رشد حوزه‌ CRM باشیم

آی‌تی‌من- حسام اسدی در خصوص وضعیت این حوزه می‌گوید: بازار CRM در سطح جهانی به صورت متوسط در 5 سال اخیر سالانه حدود 13 درصد رشد را تجربه کرده است. هر ساله سرمایه‌گذاری بیشتری در این حوزه انجام می‌شود و اندازه بازار آن در نسبت با سایر نرم‌افزارهای سازمانی رشد بیشتری را تجربه کرده است. از سال 2017 اندازه بازار نرم‌افزارهای حوزه CRM از سایر حوزه‌های نرم‌افزاهای سازمانی پیشی گرفت و از اندازه بازار نرم افزارهای ERP بزرگ‌تر شد. این به این معنی است که سازمان‌ها با اتخاذ استراتژهای رقابتی خود، سرمایه‌گذاری بیشتری را در حوزه CRM انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که این حوزه می‌تواند برای کسب‌وکار آن‌ها مزیت‌های فراوانی داشته باشد.

وی می‌افزاید: حدود 75 درصد از بازار نرم‌افزارهای CRM به نرم‌افزارهای CRM ابری اختصاص دارد. وقتی به ایران و همسایه‌های آن نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم اندازه این بازار در مقایسه با آمارهای جهانی کوچک‌تر و محدودتر است اما درحال تجربه رشد خوبی است. آمارهای جهانی نشان می‌دهد باید منتظر باشیم در سالیان آینده یک رشد نمایی در این بازار رخ‌دهد و با اتخاذ استراتژی‌های رقابتی توسط تعداد بیشتری از سازمان‌ها، شاهد استفاده هرچه بیشتر از نرم‌افزارهای CRM در کشور باشیم. بخاطر مسائل زیرساختی و رگولاتوری در ایران، استفاده از ابزارهای آنلاین CRM درکشور محدود‌تر است. در سطح جهانی سه چهارم این بازار به نرم‌افزارهای آنلاین اختصاص دارد. با تقویت زیرساخت‌ها می‌توانیم انتظار رشد در این بخش را نیز داشته باشیم. احتمالا در سال‌های آتی شاهد حرکت این بازار به سمت استفاده هرچه بیشتر از این راهکارها باشیم. در ایران نیز روزبه‌روز به تعداد شرکت‌های که علاقه‌مند می‌شوند به این حوزه افزوده می‌شود و بازار CRM خواهان بیشتری پیدا می‌کند.

اسدی درباره‌ چالش‌های موجود در این حوزه توضیح می‌دهد: مهم‌ترین چالشی که در حال حاضر وجود دارد، ناآگاهی نسبت به خود مفهوم CRM است. بسیاری از سازمان‌ها و کسب‌وکارها آگاهی کاملی نسبت به مفهوم CRM و کمکی که می‌تواند به آن‌ها در جهت بهبود فعالیت‌شان انجام دهد ندارند. به همین جهت ما در کمیسیون مدیریت ارتباط با مشتریان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با همکاری و همفکری فعالین اصلی نرم‌‌افزارهای CRM به دنبال توسعه بازار هستیم و کسب‌وکارهای مختلفی را با مزیت‌های نرم‌افزارهای CRM بیشتر آشنا کنیم.

او در پایان می‌گوید: حوزه‌ی نرم‌افزاهای CRM به صورت خاص در ایران حوزه بسیار روبه‌رشدی است. با این وجود درگیر تلاطم‌های حوزه‌ی نرم‌افزار است. از جمله این موارد عدم تناسب قیمت، مهاجرت نیروی‌انسانی و رگولاتوری و ابلاغ آیین‌نامه‌های دست‌وپا گیر است که موانعی را در مسیر رشد کسب‌وکارهای این حوزه ایجاد می‌کند. امروز در کمیسیون مدیریت ارتباط با مشتریان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران بازیگران اصلی این حوزه کنارهم گرد آمده‌اند و با اتحاد رقبا و همفکری صنفی، می‌توانند به گسترش آگاهی پیرامون این حوزه و کنار زدن چالش‌های موجود کمک کنند. همچنین اعضا این کمیسیون سعی دارند با اجرای برنامه‌های متنوع در این بازار و وضع استانداردها، به توسعه بازار محصولات این حوزه کمک کنند. ما از هر همکاری و عضو جدیدی که بتواند به این هم‌افزایی کمک کند استقبال می‌کنیم.
 
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۸۴۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين