۰
از تخلف و حمله تا شیوه برگزاری مجمع عادی به طور فوق‌العاده

ائتلاف نصر فراگیر، خواستار پاسخ درباره ابهامات انتخابات نصر تهران شد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۱
ائتلاف نصر فراگیر، خواستار پاسخ درباره ابهامات انتخابات نصر تهران شد
ائتلاف نصر فراگیر، خواستار پاسخ درباره ابهامات انتخابات نصر تهران شد

آی‌تی‌من-  انتخابات دور ششم هیات مدیره سازمان نصر تهران، از همان ابتدا با چالش مواجه بود. در روز انتخابات، به دلیل بروز اختلالاتی که بعدتر مشخص‌ شد در نتیجه حمله سایبری بوده است، فرایند رای‌گیری با دشواری مواجه شد و در نهایت تصمیم گرفته شد که مهلت رای‌گیری تمدید شود. 

اما پس از برگزاری انتخابات نیز، بنا به گزارش هیات نظارت، در صندوق شاخه فروشگاه‌ها و مشاوران این سازمان، تخلف احراز شد. هیات نظارت اما انتخابات شاخه مشاوران را تایید کرده و تصمیم گیری درباره ابطال صندوق فروشگاه‌ها بسته به تصمیم اعضا در مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده است که تاریخ برگزاری نوبت اول آن، 25 دی ماه عنوان شده است.

اما ائتلاف نصر فراگیر با وجود کسب 40 درصد کرسی‌های هیات مدیره، همچنان به نتایج این انتخابات معترض است و اخیرا اقدام به انتشار مکاتباتی کرده که در آنها خواستار توضیح درباره ابهامات مجمع نصر تهران و همچنین تخلفات انتخابات دوره ششم شده است.

این ائتلاف در روز ۲۶ آذر ۹۹ طی نامه‌ای به هیات مدیره دوره پنجم، بر تخلفات وسیع صورت گرفته در انتخابات دوره ششم اعتراض کرد.

در این نامه که با امضای آزاد معروفی به نمایندگی از منتخبان ائتلاف منتشر شده، به مواردی از جمله ابطال صندوق شاخه فروشگاه‌ها و مخدوش بودن آرای صندوق مشاورین، حملات سایبری سازمان یافته توسط افرادی خاص در حین برگزاری انتخابات به صورت آنلاین و استقرار غیر قانونی هیات مدیره دوره ششم اشاره شده است. این ائتلاف می‌گوید  که علی رغم گذشت ۱۴ روز از درخواست، همچنان مسوولان از پاسخگویی به این مکاتبه سر باز زده‌اند.

همچنین این ائتلاف در همان تاریخ در نامه دیگری، از هیات مدیره دوره پنجم خواست تا طبق گزارش مکتوب هیات نظارت در خصوص چگونگی نحوه برگزاری مجمع استان تهران شفاف سازی کند.

متن نامه اول ائتلاف نصر فراگیر خطاب به هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران این شرح است:

«همانگونه که مستحضرید، تخلفات انتخاباتی عدیده‌ای در انتخابات هیات مدیره دوره ششم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران رخ داده است، که متاسفانه پاسخ مناسبی در خصوص رفع آنها تا کنون ارائه نشده است. با توجه به اینکه اعضای هیات مدیره مسوولیت مستقیم برگزاری انتخابات را بر عهده دارند، لازم است ضمن بررسی این تخلفات که در ادامه نامه به استحضار می‌رسد، نسبت به چگونگی رفع آنها نیز اتخاذ تصمیم فرمایید.

الف) اهم تخلفات مربوط به فرآیند انتخابات به شرح زیر است:

 در عضویت تعدادی از فروشگاه‌ها الزامات قانونی لازم رعایت نشده است. تعداد این اعضا که رای آنها باطل است، بیش از ۴۰ درصد آرای اکتسابی یکی از کاندیداهای منتخب بوده است. به قسمی که انتخابات این شاخه از دید هیات محترم نظارت بر انتخابات نیز باطل تشخیص داده شده است.

 در چند هفته منتهی به انتخابات، بیش از ۳۰۰ عضو حقیقی برای ثبت‌نام در سازمان اقدام کرده‌اند. پیرو شکایات برخی از کاندیداها و طبق گزارش درخواستی هیات نظارت از دبیرخانه سازمان، ۳۲ نفر از این افراد که در رای‌دهی نیز شرکت داشته‌اند، دارای مدرک مرتبط نبوده‌ و در نتیجه عضویت و رای آنها باطل است. هیات نظارت بدلیل اینکه این تعداد رای، منتخبین اصلی این شاخه را تغییر نمی‌دهد و لذا در نتیجه انتخابات تاثیرگذار نیست، در خصوص ابطال صندوق اظهار نظری نکرده و آن را منوط به اظهار نظر مجمع کرده است. از آنجایی که همین تعداد رای می‌تواند نفر علی‌البدل را دستخوش تغییر کند، این تعداد رای قطعا در نتیجه انتخابات تاثیرگذار بوده‌ است. هر چند از دید منطقی، ابطال برخی از آرا به خودی خود می‌بایست منجر به ابطال صندوق مشاوران شود.

لازم به ذکر است که در بررسی این شکایت، فقط مدرک تحصیلی افراد بررسی شده و با بررسی سایر مدارک (از جمله سوابق) ممکن است عضویت تعداد بیشتری از اعضای حقیقی فوق‌الذکر باطل شود. همچنین فقط مدارک افرادی که رای داده‌اند بررسی شده و با بررسی تمامی ثبت‌نا‌م‌های دو ماه منتهی به انتخابات، تعداد ابطال عضویت‌ها می‌تواند خیلی بالاتر رود.

 با توجه به ابطال صندوق فروشگاه‌ها و مخدوش بودن آرای صندوق مشاورین، از آنجایی که اعضای هر دوی این شاخه‌ها در انتخابات بازرس نیز شرکت داشته‌اند، آرای انتخابات بازرس نیز دچار مشکل است. ضمن اینکه، طبق تبصره ۳ ماده ۷ اساسنامه، اعضای حقیقی امکان شرکت در انتخابات بازرس را نداشته‌اند، در حالی که در این انتخابات بر خلاف دوره‌های گذشته، به مشاورین اجازه شرکت در انتخابات بازرس داده شده است. مجموع این اتفاقات، صحت انتخابات بازرس را نیز زیر سوال می‌برد، در حالی که این موضوع در گزارش هیات نظارت منعکس نشده است.

با توجه به عدم انعکاس برخی از این موارد در گزارش هیات نظارت و اهمیت آنها در رای اعضای محترم صنف در مجمع فوق‌العاده، انتظار می‌رود این موارد به صورت شفاف از طرف سازمان به اطلاع اعضا رسانده شود.

ب) موضوع مهم دیگری که در گزارش هیات نظارت نیز اشاره شده است، وجود حملات سازمان یافته از نوع DDoS (در جهت افزایش فشار به سامانه انتخابات و ایجاد اختلال در آن) و همچنین حملات به SSH سرورهای سامانه (با هدف دستکاری در نتیجه انتخابات) از طرف IPهای داخلی است که امکان شناسایی آنها از طریق مراجع داخلی (از جمله وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات) وجود دارد. یکی از ابهامات مهم در این رابطه این است که چرا رئیس، دبیر و اعضای هیات مدیره از این موضوع چشم‌پوشی کرده و مطلب صرفا از طریق حراست سازمان در حال پیگیری است؟ حداقل انتظار از هیات مدیره محترم این است که این موضوع به صورت جدی پیگیری شود، و در صورت وجود هر گونه ارتباطی بین منشا حملات و کاندیداهای انتخابات، این افراد قبل از برگزاری مجمع از فرآیند انتخابات کنار گذاشته شوند.

ج) یک تخلف اجرایی دیگر، اصرار به استقرار زودهنگام هیات مدیره دوره ششم (قبل از بررسی تخلفات توسط مجمع و مشخص شدن نتیجه انتخابات) بوده است. در این استقرار که به اصرار و تصمیم رئیس محترم سازمان و بدون در نظر گرفتن نظر اعضای محترم هیات مدیره انجام شده است (و حتی با درخواست برخی از اعضای هیات مدیره جهت ورود بازرس هیات مدیره به موضوع، ایشان به دلیل تضاد منافع از هر گونه اظهار نظری خودداری کرده‌اند) فرض بر این بوده است که صندوق فروشگاه‌ها ابطال شده و سایر صندوق‌ها تائید می‌شود، لذا اولین نشست هیات مدیره به صورت غیر قانونی بدون حضور منتخبین فروشگاه‌ها برگزار شده و رئیس، نواب و خزانه‌دار تعیین شده‌اند! از طرفی چون برگزاری مجمع و انتخابات هر کدام از شاخه‌های ابطال شده بر عهده هیات مدیره دور پنجم است، در حال حاضر دو هیات مدیره فعال به صورت همزمان وجود دارد که طبق تبصره‌ ۱ ماده‌ ۹ اساسنامه غیرقانونی بودن آن محرز است و واکنش‌های منفی بسیاری از فعالان صنفی را نیز به دنبال داشته است. خواسته به حق اعضای صنف، ابطال استقرار هیات مدیره دوره ششم تا بعد از برگزاری مجمع است. نکته مهم در این خصوص این است که تقریبا در اکثر تخلفات گزارش شده فوق، ائتلاف انتخاباتی‌ای ذی‌نفع بوده است که دارای رای اکثریت در هیات مدیره غیر قانونی استقرار یافته است و این موضوع می‌تواند صحت و سلامت برگزاری مجمع و انتخابات را زیر سوال ببرد.

این ائتلاف در نامه دوم خود به هیات مدیره دوره پنجم نصر تهران با موضوع استعلام در خصوص چگونگی نحوه برگزاری مجمع استان تهران، چنین می‌نویسد:

«خواهشمند است با توجه به گزارش هیات نظارت نسبت به ارسال پاسخ مکتوب در خصوص مفاد ذیل در اسرع وقت دستور اقدام صادر فرمایید.

1-نحوه تشکیل مجمع به چه صورت خواهد بود؟ (برخط یا حضوری)
2-بر اساس پاسخ پرسش سوال یک نحوه احراز هویت و رای گیری اعضای محترم در مجمع به چه صورت خواهد بود؟

3-در صورت تصمیم مجمع مبنی بر ابطال یک شاخه، آیا در روز برگزاری مجمع، انتخابات برگزار خواهد شد؟ در صورت مثبت بودن پاسخ خواهشمند است نحوه آن (برخط یا حضوری) را نیز اعلام بفرمایید.
4-آیا کاندیداهای شاخه ابطالی، همان گزینه های قبلی که در انتخابات شرکت کردند خواهند بود و یا اینکه امکان کاندیداتوری اعضا جدید نیز امکانپذیر خواهد بود؟

5-در خصوص رای دهندگان در انتخابات مجدد یک شاخه، آیا رای دهندگان تمام افراد واجد شرکت در انتخابات 29 آبانماه خواهند بود؟ و یا اینکه اعضایی که پس از تاریخ مذکور نسبت به ثبت نام و یا تمدید مجوز خود اقدام نموده‌اند نیز امکان شرکت در انتخابات را خواهند داشت؟

6-آیا نسبت به بررسی مدارک و مستندات مربوط به تمام کاندیداها و رای دهندگان در شاخه ابطالی اقدامی توسط ستاد اجرایی صورت خواهد گرفت؟»
 
کد مطلب : ۲۷۵۲۴۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين